U heeft het ongetwijfeld gelezen en gehoord in de pers: in het najaar zullen een aantal nieuwe maatregelen met impact op de tewerkstelling van werknemers ingevoerd worden. De wetteksten zijn klaar. Het is enkel nog wachten op de goedkeuring en inwerkingtreding ervan.
Maar wat houden de vernieuwingen voor u en uw onderneming juist in?
Kunnen werknemers voortaan ervoor kiezen om 4 in plaats van 5 dagen per week te werken? En moet u dat als werkgever aanvaarden?
Is het voortaan mogelijk om een week met meer arbeidsuren af te wisselen met een week met minder uren? En is dit een recht van de werknemer of een gunst die de werkgever kan verlenen aan zijn werknemers?
Wat met het recht op deconnectie? Hoe moet dit georganiseerd worden?
En wat verandert er in geval van beëindiging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever? Wat houden de aangekondigde transitietrajecten precies in? En moet een gedeelte van de opzeggingstermijn of -vergoeding voortaan omgezet worden in inzetbaarheidsbevorderdende maatregelen?
Moeten werknemers voortaan geen medisch attest meer indienen bij korte afwezigheden
Hoe moet een opzeggingsvergoeding berekend worden als de werknemer tijdelijk minder werkt omwille van de opname van tijdskrediet of thematisch verlof?
Wat verandert er inzake de verplichting om de werknemers voldoende opleiding te geven
En is de zaterdag voortaan geen werkdag meer?
Moeten deeltijdse werknemers in de toekomst sneller in kennis gesteld worden van hun uurrooster? En wat met voltijdse werknemers?
Hoe bereken je de opzeggingsvergoeding voor werknemers die hun prestaties verminderd hebben?
Wil u zich goed voorbereiden op wat komen zal?
Wil u door het bos de bomen zien? Wij kunnen u daarbij helpen.
Wij analyseren de nieuwigheden. Het resultaat van deze analyse vindt u vanaf 20 september terug in wekelijkse blogs met volgende onderwerpen:
20 september: het recht op deconnectie
27 september: de vierdaagse werkweek
4 oktober : de transitietrajecten
11 oktober: voorafgaande kennisgeving van uurroosters
18 oktober: opleidingsplannen
25 oktober: flexibele werkweken
8 november: berekening van de opzeggingsvergoeding bij verminderde prestaties
15 november: inzetbaarheidsbevorderende maatregelen
22 november: kalenderdagen versus werkdagen
29 november: ziek zonder medisch attest
Wil u een geïndividualiseerde opleiding over deze onderwerpen, met duiding van de nieuwe maatregelen, duidelijke antwoorden op concrete vragen en tips over de acties die u als werkgever moet nemen? Dat kan. Contacteer ons hiervoor op info@commitlaw.be of via uw gebruikelijke contactpersoon voor een concrete afspraak.
Ondanks alle zorg die besteed is aan het opstellen van deze tekst, blijven vergissingen en/of onvolkomenheden mogelijk. De auteur en Commit Advocaten cvba kunnen daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.