Informatieverplichtingen bij overgang van onderneming worden vanaf 1 februari 2025 uitgebreid

Als een werkgever onderhandelingen voert over een overgang van onderneming of van een gedeelte van de onderneming, moet hij als potentiële overdrager hierover de werknemers(vertegenwoordigers) informeren. Hij moet de werknemersvertegenwoordigers ook raadplegen. Die verplichtingen worden vanaf 1 februari 2025 uitgebreid. Op vraag van de werknemersvertegenwoordigers of de werknemers moet de werkgever-overdrager informatie over de door hem gevoerde informatie- en raadplegingsprocedure meedelen aan de potentiële werkgever-overnemer. Die kan ook uitgenodigd worden om zich te komen voorstellen. Dat alles moet gebeuren vóór de overdracht heeft plaatsgevonden.

Deze wijzigingen werden ingevoerd door een aanpassing van CAO nr. 32bis die vanaf 1 februari 2025 in werking treedt.

Welke verplichtingen bestonden al?

Een werkgever die onderhandelingen voert over een overgang van onderneming of van een gedeelte van de onderneming was al verplicht en blijft verplicht hierover informatie te geven.

De werkgever-overdrager moet de volgende informatie geven:

  • de redenen waarom de overgang wordt overwogen;

  • het (geplande) tijdstip waarop de overgang zal plaatsvinden;

  • de juridische, economische en sociale gevolgen van de overgang voor de werknemers;

  • de maatregelen die de werkgever overweegt te nemen t.a.v. de betrokken werknemers.

Die informatie moet de werkgever-overdrager geven:

  • aan de ondernemingsraad,

  • als er geen ondernemingsraad is, aan de vakbondsafvaardiging;

  • als er geen ondernemingsraad en geen vakbondsafvaardiging is, aan het comité voor preventie en bescherming op het werk;

  • als geen van die overlegorganen in de onderneming aanwezig is, aan de werknemers zelf.

De informatie vormt de basis voor de verplichte raadpleging. Volgens dezelfde cascaderegeling als hierboven vermeld, moet de werkgever-overdrager met de werknemersvertegenwoordigers overleg plegen over de geplande overgang van onderneming. Er is geen verplichting tot raadpleging van de werknemers. Als in de onderneming geen overlegorganen aanwezig zijn, vervalt dus de raadplegingsverplichting en bestaat er enkel een informatieverplichting.

Wat verandert er vanaf 1 februari 2025?

Tot 1 februari 2025 werd de werkgever-overnemer niet rechtstreeks betrokken bij de informatie- en raadplegingsverplichting die op de werkgever-overdrager rustte. Vanaf 1 februari 2025 kan dat veranderen.

De werknemersvertegenwoordigers in de overlegorganen van de overdrager kunnen vragen dat de informatie die de werkgever-overdrager aan hen geeft, ook aan de werkgever-overnemer wordt meegedeeld. Ook de inhoud van de raadpleging en dus van het overleg moet in dat geval meegedeeld worden.  De werkgever-overdrager is verplicht om die informatie aan de werkgever-overnemer te geven, ongeacht hoe die daar tegenover staat.

Bovendien kunnen de werknemersvertegenwoordigers vragen dat de werkgever-overnemer zich aan hen komt voorstellen. Dat moet dan gebeuren tijdens de informatie- en raadplegingsprocedure en dus vóór de overgang.

In ondernemingen zonder overlegorganen kunnen de werknemers die bij de overgang betrokken zijn, vragen dat de informatie die zij van de werkgever-overdrager ontvingen, gedeeld wordt met de werkgever-overnemer. Zij kunnen eveneens vragen dat de werkgever-overdrager zich aan hen komt voorstellen. Dat moet gebeuren vóór de overgang.

De bijkomende verplichtingen gelden niet automatisch. Zij gelden alleen als de werknemersvertegenwoordigers of de werknemers daarom vragen.

Welke formaliteiten zijn van toepassing?

De aangepaste CAO nr. 32bis bevat de hierboven vermelde verplichtingen, maar bevat geen bepalingen over de manier waarop deze verplichtingen in de praktijk moeten worden gebracht.

In geval er overlegorganen in de onderneming van de werkgever-overdrager zijn, mag verwacht worden dat de werknemersvertegenwoordigers vertrouwd zijn met de nieuwe verplichtingen van de werkgever-overdrager en hun vraag op de gebruikelijke manier aan hem zullen overmaken.

Maar hoe kunnen/moeten de werknemers gebruik maken van hun recht? Dat is niet geregeld. Heeft elke werknemer dit recht of moeten de werknemers gezamenlijk optreden? Het zijn, volgens de tekst van de CAO nr. 32bis, de ‘werknemers die bij de overgang betrokken zijn’ die de rechten kunnen uitoefenen. Een gezamenlijk initiatief lijkt dus nodig. Maar wat betekent gezamenlijk dan? Die vraag is niet opgelost.

Welke sancties zijn voorzien?

Er zijn geen specifieke sancties voorzien, niet voor de werkgever-overdrager die zou weigeren informatie mee te delen aan de werkgever-overnemer en niet voor de werkgever-overnemer die zou weigeren zich voor te stellen aan de werknemersvertegenwoordigers of de werknemers.

De niet-naleving van de informatieverplichtingen uit de CAO nr. 32bis is volgens het Sociaal Strafwetboek een misdrijf dat bestraft wordt met een sanctie van niveau 2. Maar enkel de werkgever-overdrager lijkt gestraft te kunnen worden als hij zijn verplichtingen niet nakomt, niet de werkgever-overnemer.

Sabine Vanoverbeke en Pieter Sichien

Heeft u nog vragen ? Commit Advocaten helpt u graag verder.

Ondanks alle zorg die besteed is aan het opstellen van deze tekst, blijven vergissingen en/of onvolkomenheden mogelijk. De auteur en Commit Advocaten bv kunnen daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.