Het begin van een nieuw jaar brengt vaak meer dan alleen goede voornemens en een frisse start. Vanaf 1 januari 2025 gaan er opnieuw een aantal nieuwigheden in. In dit blogbericht zetten we de belangrijkste wijzigingen voor u op een rij, zodat u goed voorbereid het nieuwe jaar kunt beginnen.
1. Wijziging van de aansprakelijkheid van werknemers
Op 1 januari 2025 treden de nieuwe regels met betrekking tot de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen in werking.
Het kan bijvoorbeeld over de volgende feitelijke situatie gaan: de werkgever gaat een contract aan met een klant waarvoor de werknemer de nodige werken uitvoert en/of diensten aanbiedt. Bij de uitvoering van de werken en/of diensten begaat de werknemer een fout, waardoor de klant schade lijdt. Tot wie kan de klant zich richten om de schade vergoed te zien?
De nieuwe regels zorgen ervoor dat de werknemer rechtsreeks aangesproken kan worden door de klant van de werkgever. Deze nieuwe regels zijn ook van toepassing op de bestaande contracten.
Voldoende redenen dus om hieraan de nodige aandacht te besteden in het nieuwe jaar.
Wat verandert er?
Bij een fout van de werknemer kon de klant onder de “oude” regeling:
enkel een contractuele aansprakelijkheidsvordering instellen tegen de werkgever;
geen contractuele vordering ten aanzien van de werknemer instellen bij gebrek aan contract tussen hen;
zich, behalve in uitzonderlijke gevallen, ook niet buitencontractueel wenden tot de werknemer.
Deze regelgeving kon onrechtvaardige situaties creëren voor de klant, bijvoorbeeld wanneer de werknemer zijn overeenkomst niet nakwam, en de werkgever failliet ging.
De nieuwe wet zorgt ervoor dat de klant:
ten aanzien van de werkgever nu zowel een contractuele als – indien de voorwaarden vervuld zijn - een buitencontractuele vordering kan instellen;
ook een buitencontractuele vordering kan instellen tegen de werknemer die de schade heeft veroorzaakt. Een contractuele vordering tegen de werknemer is nog steeds niet mogelijk.
Worden werknemers dan niet meer beschermd?
Wanneer werknemers rechtstreeks aangesproken worden door de benadeelde partij, kunnen zij dezelfde verweermiddelen als hun werkgever inroepen. De contractuele bedingen tussen de werkgever en de klant blijven dus gelden, ook al wordt de vordering ingesteld tegen de werknemer. Hierdoor kan de klant de contractuele clausules die de aansprakelijkheid van de werkgever beperken niet omzeilen door de vordering in te stellen tegen de werknemer.
Bovendien kunnen werknemers zich ook beroepen op de bepalingen uit de eigen verhouding met hun werkgever. Dit houdt in dat zij ten aanzien van een derde enkel aansprakelijk kunnen zijn voor een gebruikelijke lichte fout, een zware fout of in geval van bedrog.
Tenslotte biedt de wetgever de mogelijkheid om contractueel afwijkende afspraken te maken. Dit betekent dat de buitencontractuele aansprakelijkheid van de werknemer contractueel beperkt, of zelfs uitgesloten kan worden.
Opgelet, deze beschermingsmogelijkheden gelden niet wanneer de fout bestaat uit ‘een aantasting van de fysieke of psychische integriteit’ of wordt begaan met de bedoeling om schade te veroorzaken.
* * *
Als werkgever kan u in aanloop naar het nieuwe jaar nadenken of u uw werknemers bijkomend contractueel (bv. in de overeenkomsten met uw klanten) wil beschermen tegen buitencontractuele aansprakelijkheidsvorderingen van klanten.
2. “Check in and out” in de schoonmaaksector
In onze blogberichten van 24 januari 2023, 12 maart 2024 en 25 juni 2024 brachten wij u op de hoogte van de nieuwe verplichting tot aanwezigheidsregistratie voor onderhouds-en reinigingswerken die werd ingevoerd door de Programmawet van 26 december 2022. Deze regelgeving trad in werking op 1 september 2024.
Om ondernemingen in staat te stellen aan de nieuwe wettelijke vereisten te voldoen, kondigde de RSZ aan dat de inspectiediensten de gebruikers zouden begeleiden tot 31 december 2024. Tijdens deze periode zouden er geen sancties opgelegd worden, behalve in geval van fraude.
Vanaf 1 januari 2025 zal er door inspectiediensten wel gesanctioneerd worden.
3. Zorgvuldigheidsplicht
In onze blog van 10 september 2024 brachten we u op de hoogte van de nieuwe zorgvuldigheidsplicht voor aannemers waarvan de rechtstreekse contractant met buitenlandse werknemers of buitenlandse zelfstandigen samenwerkt in het kader van de aansprakelijkheid voor de tewerkstelling van illegale derdelanders. Hierdoor is elk bouwbedrijf in de keten verplicht om bij onderaannemers die derdelanders tewerkstellen een aantal documenten op te vragen.
Deze zorgvuldigheidsplicht treedt in werking op 1 januari 2025.
4. Overdracht van vakantie wanneer het voor een werknemer onmogelijk is alle vakantiedagen op te nemen in het vakantiejaar
In een blogbericht van 28 maart 2023 brachten we u op de hoogte van de nieuwe regeling waardoor werknemers het recht zullen hebben om de vakantiedagen die ze tijdens het vakantiejaar niet kunnen opnemen omwille van bepaalde gevallen van afwezigheid, over te dragen en dus op te nemen in een periode die ligt na het verstrijken van het vakantiejaar.
De niet opgenomen vakantiedagen kunnen opgenomen worden tot 24 maanden na het einde van het vakantiejaar waarop die vakantiedagen betrekking hebben.
Het vakantiejaar 2024 is het eerste vakantiejaar waarvoor werknemers hun vakantiedagen zullen kunnen overdragen. De periode van 24 maanden voor dat vakantiejaar vangt aan op 1 januari 2025 en verstrijkt op 31 december 2026.
Joris De Keersmaeker en Stefanie De Cleen
Heeft u nog vragen ? Commit Advocaten helpt u graag verder.
Ondanks alle zorg die besteed is aan het opstellen van deze tekst, blijven vergissingen en/of onvolkomenheden mogelijk. De auteur en Commit Advocaten bv kunnen daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.